A Kreatív Kolozsvár estek rendezvénysorozat legutóbbi állomása Kevin Spacey vs. Dancsó Péter címmel zajlott február 26-án a Minerva házban. Az előadást Szabó András Tibor, az RTL Magyarország digitális és fejlesztési igazgatója, illetve Szabó Gergő, digitális média és online videószakértő tartotta. Megtudhattuk, miben változtak az elmúlt 20 évben a médiatartalom-fogyasztási szokásaink, hogyan alakultak a trendek az online médiában és betekintést nyerhettünk olyan cégek háttérmunkájába, amelyek a youtuberek jövőjét egyengetik. Emellett arra is választ kaptunk, hogy lehet a Szulejmán sorozat részeit visszanézni Youtube-on.

A média jövője kétségkívül az online felületeken fog újabbnál újabb forradalmakat megvalósítani. Az elmúlt években rohamosan fejlődő technológiának köszönhetően az információ-elérés, illetve a médiatartalmak időtől és tértől függetlenné váltak. Manapság az ember nem kell megvárja a szerda estéket ahhoz, hogy megnézhesse kedvenc sorozatának legújabb részét; ha kedve tartja, egy nap alatt megnézheti az egész évadot.

A két előadó kétszer negyven perces előadása főleg a videós tartalmak elérhetőségéről szólt. Elsőként Szabó Gergő a Youtube határtalan világáról, a mögötte lévő cégekről és a youtuberek pénzkeresési lehetőségeiről beszélt. Bemutatójának első felében rengeteg statisztikai adatot sorolt fel, melyek közül a legérdesebbeket veletek is megosztjuk:

• Egy 2014-es felmérés szerint a világ lakosságának kevesebb, mint fele (2,8 milliárd személy) rendelkezett internet hozzáféréssel. Ez a szám, előrejelzések szerint, 2020-ra megnövekedik egészen 8 milliárdra, azaz mindenki netezni fog.
• A Youtube-on egymillió egyedi látogató van havonta.
• Percenként 300 óra tartalom kerül fel a Youtube-ra.

A Youtube generáció megnevezése a Gen C, amely négy jellemzőt (4C) takar:

1. Connect – mindenki kapcsolatban áll mindenkivel,
2. Community – a közösségi média által virtuális közösség alakul ki
3. Curate – megosztják a tartalmakat
4. Create – bárki létrehozhat tartalmat

Mitől lesz sikeres egy Youtube-csatorna?

A siker titka nem más, mint a youtuber hitelessége és személyisége. Ők is ugyanolyan személyek, akárcsak mi, könnyen tudunk azonosulni velük. Manapság a vloggerek példaképekké is válhatnak. Példaként többek között Dancsó Pétert, a Videómánia szerkesztőjét említette Gergő, aki amúgy a cégük ügyfele.

Mivel keresnek pénzt a youtuberek?

Legtöbb magyarországi videós a reklámokból és a Youtube-partnerségből keres pénzt. A külföldi csatornáknál megjelenik a Youtube Red, amely a videómegosztó oldal fizetős része. Továbbá termékelhelyezés által is kaphatnak pénzt, bár ez a hitelesség elvesztését kockáztatja, avagy “te is eladtad magad”, „médiaprostituált lettél” típusú hozzászólásokat generálhat. Szó esett az adblockerekről is, amelyek többnyire kiszűrik az idegesítő reklámokat a videók előtt. Az előadó jó tanácsként megemlítette, hogy ha támogatni akarjuk kedvenc videósunkat akkor ne használjuk ezeket az alkalmazásokat, mert így ők elesnek az egyik pénzkeresési lehetőségüktől.

A továbbiakban, Szabó András Tibor a televíziózási szokásainkról beszélt és több érdekes adatot is bemutatott az RTL Klub statisztikáiból. A modernkor embere hozzászokott ahhoz, hogy bárhol bármilyen tartalmat elérhet akár telefonról is, így a beltérhez kötött televízió eléggé elvesztette népszerűségét. Nem az a lényeg, hogy honnan tudjuk meg az információt, hanem az, hogy értesülünk róla. Példaként egy felrobbant autót hozott fel, amelynek nagy a hírértéke, viszont a hír más gyorsasággal terjed bizonyos platformokon: megtudhatod egy szemtanú videójából Facebookról vagy online sajtóból, de ha este leülsz a TV elé is, ugyanúgy megkapod az információt. Bemutatóját egy idézettel zárta, mely összegezte gondolatát: „Same story, different packaging and with flexibility!”

Felvetődött az elmaradhatatlan kérdés is az est végére: hogy vajon meddig folytatódik tovább az eddig büntetlen,viszont illegális film- és videóletöltés kedves kis Kelet-Európánkban. A válasz egyszerű: a “free riding” gazdasági elmélet szerint jelenleg mi úgymond potyautasok vagyunk a gazdagabb országok szórakozási vonatján, mert ameddig ők pénzért moziznak, addig mi megengedhetjük magunknak az ingyenes letöltéseket is.

Azzal kapcsolatban, hogy a televíziós tartalmak hogy maradhatnak fent Youtube-on illegálisan viszont már érdekesebb volt a válasz. Példának az RTL-en futó Szulejmán sorozatot említette a az RTL Magyarország digitális és fejlesztési igazgatója. Azokat az epizódokat, melyek magyar szinkronnal kerültek fel a világ legnépszerűbb videómegosztójára, egy algoritmussal kiszűrik és letörlik. Most jön a csavar: erre rájöttek a török sorozat függői és ezért a horvát nyelvű részeket töltik fel magyar felirattal. Az előadó viccesen megjegyezte „nem tudtak leszokni a szerről ezért folyamodtak ehhez a megoldáshoz a rajongók”.

Egy percét sem untam a végül több mint két órás előadásnak, ezért csak ajánlani tudom a következő K+ programokat és a Kreatív Kolozsvár esteket. Az alábbi linken megkapjátok a márciusi programtervezetet és további információkat is olvashattok a K+ programjairól: http://kplusz.ro/

Lázár Beáta

fotók: Szabó L. Dóra

Reklámok